Pierwszy pojazd Arriva 628.4 zmodernizowany
13 października br. w Chojnicach zaprezentowany został pierwszy pojazd Arriva 628.4, który przeszedł modernizację. Wydarzenie odbyło się w ramach IV Kongresu Entuzjastów i Przyjaciół Kolei, który został zorganizowany przez Fundację Pro Kolej i Chojnickie Stowarzyszenie Miłośników Kolei. Po prezentacji pojazd odbył jazdę jako pociąg specjalny dla pasjonatów transportu po nieczynnej linii kolejowej nr 241 na odcinku Tuchola - Pruszcz Bagienica. Arriva eksploatuje łącznie 6 tego typu pojazdów i zgodnie z umową z Samorządem Województwa Kujawsko – Pomorskiego wszystkie zostaną zmodernizowane do końca czerwca 2025.
Pojazdy 628.4 to dwuczłonowa seria spalinowych zespołów trakcyjnych, napędzanych silnikami diesla, produkcji niemieckiej. Pojazdy te zaprojektowane są przede wszystkim dla obsługi ruchu lokalnego. W latach 1992–1996 wyprodukowano je w liczbie 309 sztuk. Pierwszy pojazd po modernizacji został wyprodukowany w 1995 roku.
Dane techniczne:
-
Prędkość konstrukcyjna – 120 km/h
-
Liczba miejsc siedzących – 144
-
Liczba miejsc ogółem – 300
-
Moc zmianowa silnika spalinowego – 485kW (660KM)
-
Masa całkowita – 80 ton
-
Długość pojazdu ze zderzakami – 46 400 mm
-
Szerokość pojazdu – 2 850 mm
Zakres modernizacji pojazdu:
Modernizacja obejmowała przede wszystkim dwa obszary, dostosowanie kabiny WC do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, w szczególności poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz zamontowanie klimatyzacji w przestrzeni pasażerskiej i kabinie maszynisty.
Dostosowanie kabiny WC do osób o ograniczonej mobilności, w szczególności dla tych poruszających się na wózkach inwalidzkich:
-
Przestrzeń kabiny WC w ramach wykonywanych prac modernizacyjnych została przebudowana w obrębie wejścia i doposażona w nowe drzwi łukowe. Drzwi oraz nowa zabudowa ścian została zaprojektowana do użycia w obszarze pomieszczenia sanitarnego w celu zwiększenia powierzchni dostępnej dla pasażerów, ze szczególnym uwzględnieniem pasażerów poruszających się na wózkach inwalidzkich
-
Konstrukcja nowych drzwi opiera się na aluminiowej ramie wykonanej z profili oraz poszyciu z blach aluminiowych. Wnętrze drzwi zostało wypełnione materiałem, który charakteryzuje się właściwościami hydrofobowymi i olejoodpornymi. Wypełnienie to ma na celu redukcję drgań oraz hałasu.
-
W celu poprawy bezpieczeństwa pasażerów w kabinie WC zostało zamontowane urządzenie wzywania pomocy (tzw. przyciski SOS). W kabinie WC znajdują się dwa przyciski SOS - pierwszy znajduje się na poziomie dostępnym dla osoby stojącej, a drugi jest na wysokości około 40 cm od podłogi, aby osoba, która upadła na podłogę, mogła go dosięgnąć. Nadrzędną funkcją przycisku SOS jest natychmiastowe powiadomienie maszynisty pociągu o konieczności udzielenia pomocy osobie przebywającej w kabinie WC. Jednokrotne wciśnięcie przycisku SOS znajdującego się w kabinie WC aktywuje sygnalizację wizualną, która zabudowana jest w pulpicie maszynisty. Aktywacja systemu umożliwia inicjację ewentualnych działań ratunkowych.
Dzięki dostosowanym toaletom osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich lub mające inne problemy z poruszaniem będą mogły korzystać z podstawowych udogodnień w sposób komfortowy i niezależny. Zmodernizowana toaleta to również większe bezpieczeństwo użytkowania przez osoby z ograniczoną sprawnością ruchową.
Funkcja schładzania powietrza - przestrzeń pasażerska:
-
Na dachu nad przestrzenią pasażerską zamontowane zostały dwa klimatyzatory (po jednym na każdy człon pojazdu) typu USKJ30. Są to jednostki o wydajności chłodniczej 2 x 15kW każda dedykowane do schładzania powietrza w przestrzeni pasażerskiej.
-
Klimatyzatory wyposażone są w czujniki temperatury, które monitorują temperaturę powietrza zewnętrznego, wlotowego i wydmuchiwanego oraz sterownik do zarządzania całym systemem schładzania powietrza.
-
Klimatyzatory są przystosowane do pracy w warunkach eksploatacji pojazdów trakcyjnych, takich jak wibracje, zmienne temperatury oraz ograniczona przestrzeń montażowa. Klimatyzator USKJ30 cechuje się wysoką efektywnością energetyczną, dzięki czemu gwarantuje komfort pasażerów przy niskim zużyciu energii elektrycznej.
Funkcja schładzania powietrza - kabina maszynisty:
-
Na dachu nad każdą kabiną maszynisty został zainstalowany klimatyzator USKJ7. Jego konstrukcja oraz wydajność jest dostosowana do niewielkich przestrzeni, zapewniając optymalny komfort termiczny, niezależnie od warunków atmosferycznych.
-
Przeznaczeniem w/w klimatyzatora jest schładzanie powietrza w kabinie maszynisty. Maszynista ma możliwość sterowania pracą klimatyzacji za pomocą dedykowanego panelu umieszczonego w pulpicie. Praca jednostki jest bardzo cicha oraz dzięki niskiemu poborowi energii elektrycznej jest to urządzenie przyjazne dla środowiska.
Klimatyzacja zapewnia odpowiednią temperaturę wewnątrz pojazdu, niezależnie od warunków atmosferycznych. Dzięki temu pasażerowie i obsługa pociągu, szczególnie w okresie letnim, mogą podróżować w przyjemniejszych warunkach.
Zapewnienie nowych urządzeń w energię elektryczną:
-
W celu dostarczenia odpowiedniej ilości energii elektrycznej potrzebnej do poprawnego funkcjonowania systemu klimatyzacji w pojeździe, na podwoziu członu VS (człon toczny) zabudowano agregat prądotwórczy.
-
W pojeździe zamontowano system awaryjnego zatrzymania silnika agregatu prądotwórczego z poziomu pulpitu maszynisty (przez przyciski zamontowane na pulpicie maszynisty) oraz poprzez dwa przyciski umieszczone podwoziu pojazdu przy generatorze (po obu stronach pojazdu).
Wprowadzone rozwiązania sprawią, że podróż będzie bardziej komfortowa i atrakcyjna dla wszystkich pasażerów. Działania nie tylko poprawiają komfort podróży, ale także przyczyniają się do większej dostępności kolei jako środka transportu dla różnych grup społecznych.