Zadzwoń Infolinia

Opłata 2,08 zł brutto/min połączenia. Realizator usługi: Progress Plus s.c.

Bezpieczny przejazd

Bezpieczny przejazd

W Polsce jest ponad 13 800 przejazdów kolejowych, na których dochodzi rocznie do blisko 250 wypadków z udziałem pojazdów, w których ginie średnio 38 osób, a 80 odnosi ciężkie obrażenia. Przyczyną tych zdarzeń jest zignorowanie przepisów o ruchu drogowym i próba pokonania przejazdu przed zbliżającym się pociągiem mimo znaków „Stop” i sygnalizacji ostrzegawczej, omijanie zamkniętych półrogatek, a nawet przejeżdżanie pod zamykającymi się szlabanami. Drugi problem stanowią osoby poruszające się po torach lub przechodzące przez nie w miejscach niedozwolonych, co jest przyczyną blisko 300 wypadków rocznie. Obie kategorie zdarzeń odpowiadają za blisko 80% wypadków na kolei i prawie 100% ofiar dlatego spółka Arriva od wielu lat czynnie angażuje się
w kampanię społeczną BEZPIECZNY PRZEJAZD – „ZATRZYMAJ SIĘ I ŻYJ!”

Dowiedz się więcej na www.bezpieczny-przejazd.pl

 

Żółta naklejka PLK

Jak zachowuje się kierowca zbliżając się do przejazdu i w trakcie jego przekraczania? Kierujący mają stały zestaw grzechów. Najczęstsze to niestosowanie się do wskazań sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej, brak reakcji na znak drogowy „STOP”, omijanie półrogatek, wjeżdżanie na przejazd podczas zamykania i otwierania rogatek lub pomimo braku możliwości kontynuowania dalszej jazdy.

 

Czy potrafisz wezwać pomoc?

Jeśli jesteś świadkiem potencjalnego zagrożenia (np. zasłabnięcie kierowcy w okolicy przejazdu, kolizja z udziałem pijanej osoby, pożar), uczestniczysz w wypadku lub utknąłeś na przejedzie kolejowo-drogowym, wezwanie pomocy wydaje ci się banalnie proste. Każdy z nas zna podstawowe numery alarmowe, pod które dodzwonimy się bezpłatnie z dowolnego miejsca w kraju. Każdy również wie, jakie informacje należy przekazać operatorowi. Niestety stojąc w nieznanym miejscu, będąc w stresie, osoby poszkodowane w wypadku na terenie kolejowym lub wzywające odpowiednie służby ratownicze, nie potrafią dokładnie określić lokalizacji, w której doszło do zdarzenia. Największy problem jest, gdy w okolicy nie znajdują się żadne zabudowania, czy tablice z nazwami ulic. A pierwsze pytanie, które operator numeru alarmowego 112 zada, to: Gdzie zdarzenie miało miejsce? Ma to ogromne znaczenie w momencie, gdyby połączenie zostało przerwane. Operator może oddzwonić i ustalić dokładny adres, ale wydłuża to czas dojazdu służb ratunkowych. A niekiedy o życiu czy zdrowiu decydują sekundy.

 

Łatwiejsza lokalizacja przejazdu

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wdrożyły projekt, mocno popierany przez Arriva, który przyczyni się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa na terenach kolejowych oraz pozwoli wyeliminować potencjalne zagrożenia spowodowane np. niewłaściwym zachowaniem kierowców lub sytuacją losową. Jego celem było oznakowanie wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych, zarządzanych przez PKP PLK, specjalnymi naklejkami z indywidualnymi numerami identyfikacyjnymi, z jednoczesnym zintegrowaniem powstałej w ten sposób bazy danych z systemem wykorzystywanym przez operatora numeru alarmowego 112. Na każdej takiej naklejce umieszczony został indywidualny numer identyfikacyjny (INI) przejazdu składający się z 9 cyfr, z których pierwsze 3 stanowią nr linii kolejowej, a pozostałe 6 – km linii kolejowej. Przedstawione w ten sposób informacje pozwolą na precyzyjną identyfikację lokalizacji przejazdu/przejścia. Na naklejkach umieszczono również numery telefonów do dyspozytora zakładowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i nr telefon alarmowego 112.

Szybka reakcja zwiększa szansę np. zatrzymania rozpędzonego pociągu w bezpiecznej odległości, tym samym może zapobiec nieszczęśliwemu zdarzeniu. W efekcie, projekt ma doprowadzić do zmniejszenia liczby wypadków i skuteczniejszego usuwania ich skutków przez umożliwienie łatwej i precyzyjnej identyfikacji przejazdu kolejowo-drogowego osobie przyjmującej zgłoszenie.

 

Gdzie są naklejki?

W przypadku skrzyżowań kategorii A i B, naklejki umiejscowione są po wewnętrznej stronie rogatek, na ściance obudowy napędu. Zaś na skrzyżowaniach kategorii C, D i E, na tylnej powierzchni znaku G3/G4 (krzyż św. Andrzeja). Naklejki wykonane zostały z folii samoprzylepnej odblaskowej w kolorze żółtym. Całość została powleczona laminatem foliowym, odpornym na działanie czynników zewnętrznych, w tym promieni UV. Dzięki temu wydłuży się żywotność materiału i czytelność zawartych na nich danych. Folia odblaskowa posiada cechy typowe dla folii „trudnozrywalnej”, co ma minimalizować akty wandalizmu.

 

 

Materiały informacyjne do pobrania